Dagen då min man inte hade det så lätt.

Min man är väldigt lugn och sansad.Idag hade han sin lediga dag och skulle till Uppsala för att shoppa lite åt sig.Med manlig shopping i denna familj är det inte kläder.Han skulle ha en handöverfäs eventuellt ett par handskar i skinn och lite annat jox. Han for runt lunch och jag åkte till jobbet.

Vid 14 tiden ringer han lätt upprörd.Han hade fått punktering på vänster framdäck. Vi talades vid i telefonen ett par gånger till och det var sådana samtal där det gällde att hålla sig lugn som hustru . Han var hemma igen strax innan 18.00.

Innan han kom från Uppsala tillbaka till Gimo hade hans dag sett ut så här: Han åkte till Jula för att kika på en handöverfräs. Han hittar en han vill ha men ser ej den kartongen.Frågar en säljare och får till svar att den är slut och har utgått ur sortimentet.Han ger sig iväg till Clas Ohlsson. Ställer bilen i ett garage och letar samma sak där. Kommer ut från affären utan handöverfräs men inser att bilen har punka. Han lallar in igen och köper punkaspray.Går ut till bilen sätter munstycket mot däcket/ventilen och sprayen är trasig varpå han får skummet över sig?? Går iväg och byter denna testar igen och inser att däcket är jävligt trasigt.

Det är nu han ska byta till reservdäcket. Då hittar han inte det verktyget som han ska få upp bultarna . Han ringer mig arg som en bålgeting och undrar om jag????? vet var den ligger. Hmmmm…hmmmmm…NÄ!! jag har inte en aning.Jag vet inte ens hur den ser ut. Jag frågar om jag kan göra nåt varpå han nästan yler trumhinnan ur mitt öra.Han var lätt stressad. Grannen är inkopplad här hemma för att leta verktyg. Maken är fem mil bort.

Maken ger upp och tänker ta bussen hem.Han går tll stationen och inser att han kommer att få vänta en evighet. Ringer mig arg som ett bi och undrar Var fan bussen går ifrån för nr och hur fan man löser biljett utan kontanter dvs kortbetalning? Han ger upp busstankarna och går iväg  för att tänka till lite och köper sig en korv. När han väl är tillbaka till bilen så känner han en sista gång igenom hela skuffen,letar och rotar och tänka sig?? Där under hundens filt ligger verktyget. Han får loss däcket,ska lägga på reservhjulet och det är TOMT!

Han puttrar sakta iväg till närmsta mack och fyller däcket ordentligt och glider sedan hemåt. När min man kom hem var han helt slut. Det är sällan Robban är arg.Idag var han det. Men mest var han nog tom på energi när han klev in. Jag som den goda hustru jag är hade middagen färdig. Han tänkte lägga på vinterdäck men jag lånade en bil av svärfar för att ta mig till yogan. Idag var dagen då min man lärde sig att ha verktygen i bilen på rätt plats,välpumpat och genom kontrollerat reservhjul. Nu nån timme senare ler han igen.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Dagar, Mannen. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagen då min man inte hade det så lätt.

  1. Cia skriver:

    Tur du är lugn….Jag hade kokat av en utskällning/ylning och världskrig hade utbrutit.

    Istället ställer du dig snällt och lagar middag som ju är det smartaste alternativet.

  2. Cia skriver:

    Kunde inte låta bli att läsa upp och skratta åt din man (Jo jag är tydligen en elak jäkel 😉 ). M kommenterade då:
    -Men vet du vad?
    -Nä?
    -Om det varit så jävligt hade jag bara lyft luren och ringt… Ja inte dig… utan min ”non stop garanti”, så hade de fått komma och fixa bilen.
    -Så du skulle inte skälla på mig?
    – Heheh jo naturligtvis hade det varit ditt fel att verktyget var borta, särskilt när du kör bilen så ofta! Detta säger han i ironisk ton då han alltid tjatar om att jag borde köra (Har inte gjort det på ett par år nu).

    Nä M och jag får nog bråka över något annat, typ disken eller nåt.

  3. Finna skriver:

    Usch, vilken dag – men nu har nog din man lärt sig en läxa! 😉 KRAM!!

Kommentera

