Lite hoppsan och annat smått och gott

I torsdags åt jag som vanligt frukost i godan ro. Jag börjar 12.30 på torsdagar. Efter mat intaget tänkte jag mig en skogsrunda men först utfodring utav hund. När jag böjer mig ner i fodertunnan känner jag mig konstig. Känner att hjärtat slår i hela kroppen,hårt. Jag kollar av min puls och inser att jag har en puls på 102? Jag menar så jobbigt var det inte att böja sig ner och så gammal är jag ännu inte.

I vanliga fall har jag en vilopuls på ca 57-65.  Till saken hör att pulsen inte ville ge sig. Efter ett tag hade jag 120 i puls och kände att det nog var dags att ringa doktorn. Jag fick komma ner på en gång och man kollade EKG ,blodtryck samt sköldkörtelhormonet genom blodprov. EKG var normalt,pulsen lugnade sig lite och provet har jag ej fått svar på ännu.

Läkaren trodde det kunde bero på stress,begynnande infektion eller hormonerna. Själv la jag in tvärbromsen. Avbokade allt som var inbokat och hasade runt och gjorde inget samt luktade illa. Jag duschade inte på hela torsdagen. Lätta rörelser som tandborstning gjorde mig svettig. Min kropp sa åt mig att ta det lugnt. Jag sov,läste lite och sov lite till. Passade på att vila på fredagen också.

Jag är otroligt bra på att råda andra och berätta om hur viktigt det är att just vila. Sedan glömmer jag lätt bort att det även gäller mig. Lördagen ägnades åt Pilates utbildning. Jag tycker mer och mer om Pilates. Tycker om att få träna bålstabilitet. Ska bli intressant att sätta ihop en egen kurs.

Pilates är lugn och fokuserad träning och det kan jag verkligen behöva. Jag behöver komma ner i varv. Ibland känns det som om jag har en motor mellan skuldrorna som inte går att få stopp på. Jag har en känsla av att jag är jagad. Nätterna är fyllda med drömmar som är uppstressande. Jag vaknar sjöblöt av svett och ofta väldigt rädd. Och kommer jag ihåg drömmarna så är de inte roliga.

Vad som gläder mig mitt i alt detta är att jag har insikten och verktygen till att landa lite. Så om ett par timmar ska jag på ett Pilates pass. Men innan det ska Molte och jag ut och lulla lite.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Moltas, Pilates, Tankar, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

