Att vara människa

Är inte alltid helt okomplicerat. Som alla redan vet så är jag arbetssökande. Jag söker ett arbete där jag ska trivas samt tjäna lite pengar. För ca 11 år sedan så kraschade jag fullständigt. Min kropp sa stopp med skit stora bokstäver. Försäkringskassan ville göra mig till sjukpensionär och det ville läkaren också. Men se, det ville inte jag. Jag ville inte. Ville verkligen inte lalla hemma då jag endast var 39 år ung.

Jag var hemma på heltid sjukskriven i 3 år. Jag hade turen att få otroligt bra hjälp av min dåvarande arbetsgivare. Men de ansåg sig inte ha något fortsatt arbete att ge mig så jag blev uppsagd. Jag ordnade då själv efter många om och men en anställning på lönebidrag på det företag där jag är idag.

Jag har verkligen kämpat,ändrat hela min livsstil och mitt sätt att tänka och jag har gjort allt för att bli frisk eller må bättre. Och jag mår bra. Jag mår så bra så jag kan arbeta mer än halvtid. Jag har haft anställning på halvtid och sjukersättning på 25%. Nu tog man bort sjukersättningen vilket känns helt ok. Jag vill ju arbeta. Men se då hamnar jag i någon sorts kläm. Nu uppbringar jag aktivitetsstöd i 3 månader ( som har passerat). Försäkringskassan vill inte ha med mig att göra och jag vill inte ha det med dem. Men arbetsförmedlingen som ska finnas till för att hjälpa mig att söka arbete eller studier gör inte ett knop.

Jag ville ha hjälp med att söka studier. Handläggaren visste tydligen inte var man söker sådant på nätet och bad mig söka ny tjänst och ta lönebidraget med mig. Jag vill inte,behöver inte ha lönebidrag. Jag mår bra,jag är fräsch,pigg,glad och hungrig på att göra ett bra jobb. Hon ansträngde sig inte då jag var obekväm.

Men det ser förbannat bra ut i statistiken om jag är anställd på 4 timmar med lönebidrag .Jag har som hamnat i ett moment 22. Från och med nästa månad har jag 8.500:- rent i månaden. Jag kommer inte att vara rik men jag tänker fan inte ge upp. Och Arbetsförmedlingen är nöjd för det ser så bra ut i statistiken.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Arbete, Arg, Dagar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

