Hoppsan Kerstin.

Hudkliniken Akademiska sjukhuset 14.00. Möter upp min läkare sedan något år tillbaka. Ylva, heter hon och är överläkare på kliniken. Hon börjar med att spänna ögonen i mig och säga att jag är röd på bröstet. Ifrågasätter mitt skyddande av huden med solskyddsfaktor 30 – 50. Jag erkänner att jag varit i Portugal och tränat men skyddat mig ordentligt. Jag ska ha faktor 30 minst från det jag kliver ut genom dörren på morgonen.

Jag visar min molusk som blivit en fettknöl och inget virus. Hon säger : ” Den tar vi bort. Det kan vara skivepitel cancer”. Jag ser nog mest förvånad ut. Hon fryser bort 2 små sår i mitt ansikte med kolsyra. Går igenom hela min kropp med ett stort förstorings glas och har assistans av en jätte go sköterska som heter Bim. Jag pratar okontrollerat hela tiden . ( Värre än vanligt). Pratar mig svettig av nervositet. Hon förklarar att Skivepitel cancer kan spridas i kroppen. Undersöker mina lymfkörtlar vid halsen och i armhålorna.

Hon berättar också att det kan vara en annan sorts snäll cancer och att skivepitel cancer kan vara ytlig. Det är den oftast. Jag får byta rum och ska opereras. Snabba ryck här. Bedövning och skära,skära lite granna. 45 minuter senare har jag några inre stygn och 5 yttre stygn. Jag har recept på salva som ska smörjas över bröstet i 4 veckor i september. Den ska ta bort allt fnas på min bröstkorg. Jag kommer att vara rejält sårig då ett tag.

Knölen som togs bort ska undersökas och jag får svar inom 6-8 veckor. Hon bad mig att inte tänka på det i sommar. Att  inte oroa mig. Jag är av naturen positiv och stark. Jag ska verkligen inte låta detta förstöra min sommar. Från och med nu är jag garanterat insmord i solskydd från det jag kliver ut genom dörren. Burka var ett alternativ ett tag . Kan vara lite spännande kanske. Skämt åsido, lite skrämmande är det allt vad solen kan åstadkomma. Hon kallar min medicin för ett gift. Det är starka saker och inte alls roligt för huden.

Det är nu jag bestämmer mig för att verkligen försöka bli ännu friskare av den kost jag äter idag. Göra allt för att slippa min medicin. Det kommer kanske att ta tid men det ska gå. Och jag tänker i fortsättningen vara den som solar i skuggan eller under ett parasoll.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Tankar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hoppsan Kerstin.

  1. Annah skriver:

    hejja dig. positivt är bra!

    kramar

  2. Inna skriver:

    Man kan åstadkomma mycket med bra kost och positiv inställning! Du är en kämpe.
    Kram

Kommentera

