Lite Fisk och mycket kyckling

Jag levde uteslutande på fisk och kyckling i Grekland. Är inte speciellt förtjust i nötkött alls och äter gärna karré från gris när vi grillar.  Jag mår som bäst av fisk,skaldjur och ljust kött. Vilt kan också fungera. Har aldrig förstått tjusningen i en blodig biff eller entrecoté. Att göra en höstig gryta med nötkött som kokat länge,länge är också väldigt gott. När jag var liten och hälsade på min farmor och farfar i Finland fick jag alltid Karjalan paistia   (Karelsk stek). Min farmor hade kokat den länge,länge och jag njöt. Min bror i sin tur fick risgrynsgröt och katrinplommonkräm. Han älskade det. Ljuva,ljuva minnen.

Min bror drack inte mjölk och åt inte kött. Jag åt inte fisk. Måste varit ett elände att laga mat åt oss. Min farmor och farfar bodde 10 mil utanför Vasa i Finland. Mitt ute på bondlandet och hade kiosk i sitt hus. I köket liksom. När man på kvällarna blev tvättade bakom öronen kunde det sitta någon gubbe och språka med farfar i köket. Vi sov på övervåningen och mamma tömde pisspottan ut i buskarna på baksidan. Nässlorna där var väldigt frodiga och vackra. 🙂 Jag hade en alldeles egen lekstuga hos farmor och farfar. Farfar älskade min bror, så till den milda grad att han tog nitro för hjärtat innan vi kom. De skulle brottas. Min bror älskade min farfar och såg fram emot varenda brottningsmatch.

Farmor och farfar försåg oss med läsk och godis.Intill bostaden fanns ett ridhus. I ridhuset fanns back vis med läsk. Där tyckte vi om att vara vi två. Vi som alltid lekte Kaveri ja Sisko. ( Kompisen och Syrran). Hur kunde jag nu hamna in på detta. Jag lät tankarna bara vandra. Himla skönt.

På mitt arbete så är jag i ständig kontakt med Cirkus i Stockholm. De har bland annat föreställningen Spök som går just nu. Jag bokar biljetter,säljer och vi bussar folk till de. De sänder biljetterna per post och har nu döpt mig till Arne. Min kollega Cicci har skitroligt åt det. Jag fick två brev efter varandra till Arne Björklund. Jag mailade de igår. Talade om att de döpt om mig till Arne.  Bad de ändra detta då jag heter Anne och när jag vaknade igår morse hade jag ingen snopp. Fick ett himla glatt svar tillbaka. Tur det finns folk med humor :). Nu heter jag Anne igen.

Och det viktigaste av allt. Lina är hemma igen utan operation 😀

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Dagar, lillebror, Lina, mat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lite Fisk och mycket kyckling

  1. theresean skriver:

    Hej Arne. 😉

    Kanske ett en lite annorlunda kommentar här nu men jag undrade lite om det är så att du är gammalfjortis Linas mamma?
    Lite ”förr i tiden” så följde jag Linas blogg mycket, pratade med henne rätt ofta faktiskt. Bloggbuddy du vet.
    Sen föll jag ur internet lite och så stängde jag min blogg och hon stängde sin och bytte och nu vet jag inte vart jag finner henne annat än på den länken du hänvisar till men det är ju lösenord på den.
    Så om du orkar så får du gärna vidarebefordra att jag skulle bli väldigt glad för det för hon var en kul brutta! Och härligt att höra att hennes operation gick bra. 🙂

    Mvh
    Therese
    (kakaombord.blogspot.com (som inte finns längre) tror jag hette Kakansmum)

    theresan@mail.com är min mail om du vill ge den vidare till henne.

    Hoppas du får en fin kväll vidare!

  2. Therese skriver:

    Hej Anne!
    Tack för Linas bloggadress och tack så hemskt mycket för kramen, den värmde.
    (Och så läste jag ju helt fel om operationen)
    Kram Therese

Kommentera

