Första advent

Firade jag bland annat i kyrkan idag. Jag fick efter dagens yoga och promenad en känsla av att jag skulle gå i kyrkan. Älskar stämningen just där denna tid på året. Och jag tycker vansinnigt mycket om att sjunga. Jag hade via en vän på FB fått veta att det var invigning av Skäfthammars kyrka efter en relativt stor renovering.

Maken som ligger i en allvarlig *man flue* valde att stanna hemma. Helt ärligt så tror jag att han var nöjd med att vara förkyld idag. Jag valde istället att ta med mig min vän Maritha och hon ringde sin mamma som jätte gärna ville med. Det var oerhört vackert i kyrkan och utanför. Massor av ljus och marschaller. Och det roliga var att det var galet mycket folk. Fullkomligt fullsatt.

Jag fick sjunga Bered en väg för herran ( Äntligen Carina) , Hosianna och en Psalm där vi sjöng ” Jag är så glad”. Körerna sjöng vackert och spelemännen spelade fantastiskt. Allt tog nästan 2 timmar vilket för mig var lite långt. Kände att tankarna svävade iväg som vanligt. Jag fick återhämta de några gånger. De hade fixat bergsvärme i Skäfthammars kyrka. Jag är tant. Jag flöt bitvis bort.Såg att det var fler än jag som pustade och frustade.

Jag är glad att jag gick dit. Även om jag tänkte lite eljest ibland. Det var en man som talade om att vi skulle undvika droger/alkohol och orgier och istället förlita oss på Jesus. Jag tänkte ”Kan man som inte ha lite av varje?” Inte droger och heller inte orgier direkt men ett glas rött är väl ok. Jag är övertygad om att Jesus hade gillat det.

Som avslutning på en väldig vacker gudstjänst gick jag till mamma och tände ett ljus. Minä puhun aina suomea kun mä olen haudalla. Puhun suoraan Äitille. = Jag pratar alltid finska när jag är till graven. Jag pratar direkt till mamma. Det lustiga är att vi aldrig pratade finska i mitt hem. Jo, när jag var liten och första åren i Sverige. Nu lyser det hos mamsen i 5 dygn. Det känns som viktigt att hon inte är i mörkret.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i advent, Finska, Mamma, psalmer, Vänner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

