Hund på hal is.

Idag hade jag en date med min vän Anette och hennes hund Molly. Vi har funnit varandra tack vare våra hundar. Om jag säger Molly högt här hemma går Moltas bananas. Han älskar sin kompis som är en vacker Berner sennen tik. Vi skule ses kl 10.00 för en prommis och sedan ta en fika vid badplatsen. Kl 05.0 vaknade jag med ett ryck. Kom på att det nog inte är så bra att gå vid dammen då Moltas är en rejäl badhund. Dammen ligger så vackert med istäcke  och min fasa är att Molte ska ge sig ut på isen och gå igenom.

Vi möts upp och jag berättar om min rädsla för min vän. Vi bestämmer oss dock för att gå till badet ändå. Allt går himla bra och pälsbollarna är överlyckliga. Sedan kommer vi fram till badplatsen och då sticker Moltas. Han har fått syn på något eller korn på något som vi inte ser. Till saken hör att han har börjat höra illa min ”farbror”. Jag ser hur glad han är och han har nu stängt av hela hörseln. Nu går han på instinkt. Han skenar ut på bryggan längst bort och ut på isen. Jag springer efter och skriker för full hals och jag överdriver inte om jag säger att jag hade panik. Is och vatten = fasa . Jag gjorde varenda misstag man kan göra som hundägare då jag vrålade. Till slut lyssnar hundskrället och kommer lunkande över isen till oss. Först vid strandkanten ger isen vika. Då skakade mina ben, jag var arg som ett bi och hade ett adrenalin påslag som heter duga.

Jag hann tänka att det var väldigt grunt vatten där han stolpade runt så jag hade inte behövt hel bada om han trillat i vattnet. Han var sedan kopplad hela fikat igenom och nästa gång jag går vid dammen är när isen är väck. Både min vän och jag fick ett rejält uppvaknande på förmiddagen. Kaffet smakade bättre än på länge. Nu vet jag att isen håller för hund på 36 kg.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i adrenalin., Arg, hund, Moltas, rädslor, Vänner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

