Att kunna hushålla

Med min energi bör jag öva på. När jag ska göra något nytt som det jag gjorde idag så förbrukar jag mycket av den energi min kropp innehar i ren nervositet och stress. Tänk er en flaska full med bubbelvatten eller champagne. Man tar och häller upp lite i taget. Sippar på det och spar för att det är gott och njutbart. Jag öppnar flaskan, vaskar eländet och i botten finns en slatt kvar som skvalpar runt i trötthet. Så fungerar jag i ovana situationer. Gör av med 95% i onödan. Jag är aptrött, nöjd och fortfarande lätt nervös. Så jag vet vad jag ska jobba på.

Idag genom gick vi en muntlig del av antagningen. Presentation, argumentation, redovisning mm. I början hade jag en puls på 700 minst. Men det la sig ganska snabbt. Jag är inte den som hörs och syns mest i dessa situationer. Det fins alltid de som tar för sig mer. Vi var 12 personer och delades upp i grupper. I argumentationen skulle jag argumentera mot ett förbud mot socker och godis. Jag ville inte! ha åldersgräns på godis. Lite roligt då jag inte har några som helst problem med att ta bort sockret i samhället. Hjärnan jobbade några varv extra.

Jag behöver knappast tala om att jag var äldst. Och imorgon gör jag det sista delprovet via datorn. 15 minuters test i svenska, engelska och matte. Totalt 45 minuter. Hon talade om för oss att ” Det är jätte svårt”. Jag har inte pluggat matte sedan år 2000, häpp! Men jag älskar verkligen skolmiljön. Tycker om gemenskapen och känslan av att lära och utmana sig själv. En av frågorna var idag om vi har disciplinen att läsa hemma. Mitt svar är ett rungande ja. Jag har tränat hemma i dryga halvåret.  Har inga som helst problem med att peppa mig själv.

Efter min hemkomst kom den vackraste lilla blomman på jorden på besök. Flora invaderade vårat hus med glädje och intensitet. Storebror Elliot hade sin ridlektion. Idag hade han blivit kallad för ”bög” i skolan för att han rider. Jag trodde vi kommt längre än så i Sverige idag. Han och mamma Lina hade turen att träffa en ung man på OKQ8 efter lektionen. Han hade ridkläder, bil med hästsläp och tog med sig Elliot ut för att visa sin häst och berätta om sitt intresse. Lina började prata med honom på macken och berättade vad Elliot råkat ut för. Lina är en väldigt klok och modig ung kvinna.

Flora stormade våra hjärtan med sitt babbel och sitt väsen. Det roliga är att hon ofta gör samma saker varje gång hon kommer hit. Jag kan känna hennes glädje när hon går in i badrummet, drar ut en låda för att hitta en gammal neccesär full av halsband jag inte nyttjar. Jag minns hur jag gjorde hos min mormor eller farmor. Som vanligt skulle hon bada ankorna i handfatet ( 2 gummiankor) och som alltid kissade hennes anka på min ankas huvud. Alla klossar ur klosspåsen ska hällas ut och både ”Sov Gott boken och Godnatt boken” ska läsas.

Nu ska detta trötta väsen krascha i soffan. Fundera lite på hur hon ska lära sig att hushålla med känslor och energi. Ladda för att göra ett svårt prov imorgon. Be till högre makter om att komma in på en av utbildningarna hon sökt. Eller varför inte få ett arbete? Tack! För alla tummar och allt pepp. Ni är underbara.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Barnbarn, Elliot, Flora, Medicinsk sekreterare, skola, tant. Bokmärk permalänken.

Kommentera

