Prestationsångest de lux.

Imorgon är det dags igen att ge sig av till Uppsala för att skriva ett prov inför skolintagningarna. Jag blir alltid galet nervös. Jobbar på att tänka att jag gör det för min skull och att jag inte har något att vara nervös för. För grejen är den att när jag blir så nervös så stänger min hjärna av sig . Det lyser ”Error , ingen hemma”. På tisdag är det sen dags för det tredje och sista provet i Solna. Sedan återgår min hjärnkapacitet till det normala ( Hoppas jag). Om jag inte kommer in på någon av de 3 utbildningar jag sökt så står jag lätt på ruta ett. Men nu är nu och då är sen och jag får ta tag i det då.

Jag ser framför mig hur jag lugn som en filbytta ser sådär härligt cool ut när jag kliver in i skolans värld imorgon för att göra en gruppintervju. Det är så jag vill att det ska se ut. När jag började mitt jobb i Öregrund så arbetade jag full dag den första dagen. Jag var helt sönderstressad inuti och hade inte sovit allt för mycket den natten. Min kollega som jobbat där i många år var så imponerad över mitt lugn? Hon tycket jag kändes hur lugn som helst. Alltså är jag en fena på att dölja den kakofoni av känslor och stress som far genom varendaste liten cell i hela min kropp.

Nu ska jag även lära mig att vara så lugn som jag ser ut på ytan. Arbeta mentalt på att acceptera de känslor som kommer och förstå att det inte är något farligt. Hur programmerar jag om mitt system? Fins det systemåterställning för hjärnor som överhettats? Många är tankarna och snart har jag en veckas semester. Passen åkte fram idag.

Sen har jag en sak jag tänkte bekänna . Min garderob är full . Jag måste städa den. Det får inte plats några fler plagg där inne. Nu har jag hängt in kläder på galgar i gästrummet. Efter vår semester vecka ska jag , måste jag göra ett röj. Det lustiga är att ju äldre jag blir desto mindre vill jag städa. Inte så att jag blivit en lortloppa men jag förstår att det inte är så viktigt att ha kliniskt rent omkring mig hela tiden. Det finns så mycket roligare saker att göra.

Nu yoga sig lite sen sova sig lite och imorgon glider jag helt lugn in på skolan. Cool, avslappnad och med en öppen hjärna. En hjärna som kommer att ta mig dit jag vill.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i intagningsprov, skola, tant, yoga'. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Prestationsångest de lux.

  1. Gunilla skriver:

    Lycka till! Det där klarar du galant men det skadar ju inte med lite semester sedan.
    Ett litet råd angående garderoben- RENSA ut, det känns så skönt när det är gjort. Kram

Kommentera

