Tungsinthet = Finskt vemodilainen. 

Ibland får jag liksom ridå. Mitt finska vemod överfaller mitt sinne. Jag blir lite ledsen ända in i själen och funderar mycket. Skulle lätt kunna spela lite Finskalainen musik och ge mig hän åt känslo yttringarna. 

Jag var till mamma idag. Ja, till graven med Moltas. Blommorna var hyfsat fina ännu och jag pratade med henne på finska. En massa finska bara bubblar upp och jag förundras över hur mycket jag fortfarande kommer ihåg. Sen skulle jag säga gräsmatta på finska men se! Det gick inte. Tantolainen glömde bort. Googlade och det heter Nurmikko. 

Jag saknar min mamma. Ibland är saknaden så stark så det gör fysiskt ont i kroppen. Från nyckelbenen , över bröstet ner i kroppen. Vi har ett försvar. Vi kan inte ta in att det är ” Aldrig mer”. Vi hade det inte lätt med vår relation mamma och jag men hon fattas i mitt liv. 

Nu ska den här finska tanten sova sig lite.

Nuku hyvin Äiti rakas. Toivottavasti  sulla nyt on hyvä olla. Ja, toivon myös että sinä olet meidän kanssa koko aian. 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Äiti, Familjen, Finska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

