Osmos och celler denna kväller.

Vi har nu raskt gått över till ämnet Anatomi och Fysiologi i skolan. Fasligt intressant och ett tungt kapitel. Idag började vi läsa om cellen. Jag kommer att tänka på ” Urcellen Ellen”. Finns det något sådant program?  Hahahaha! Jag googlade och det fanns det och jag har aldrig sett det. Såg helt galet ut.

Under dagen har vi även då tagit ett klassfoto. Om ni känner att ni vill ha en bild på mig så ska jag se vad jag kan göra. Jag har aldrig tyckt om att bli fotograferad. Jo, en gång och det var när vi gifte oss. Jag tycker helt enkelt inte om att se mig själv på bild. Har alltid tyckt att jag är gräsligt ful. Men eftersom jag bestämt mig för att bara säga snälla saker till mig själv så satte jag mig idag längst fram på fotot. ( Vi tog naturligtvis endast ett gruppfoto idag). Det är ju såhär jag ser ut. Simple and plain as that. Hu! Vad jag kände mig vuxen när jag tänkte så.

Nu sitter jag här alldeles ensam med farbror som varit med mig på en lång prommis vid dammen. Han badade och jag njöt. Dagar som denna är fantastiska. Det är snudd på religiösa upplevelser. Solen strålade, det var helt vindstilla, färgerna, värmen och Farbror och jag. Jag stannade på flera ställen och bara yoga andades för att få ner kroppen i varv.

Framför mig på mitt bord i köket har jag boken, anteckningar och bild på en cell. Det är ribosomer, golgiapparater och mitokondrier. Mina muskler ska nu få jobba så det är tur att jag försett de med glukos innan . Mitokondrierna ska få arbeta tillsammans med ribosomerna och ge skjuts åt min tvärstrimmiga och glatta muskulatur.

  

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i celler, farbror, hund, Livet, Moltas, Muskler, student. Bokmärk permalänken.

Kommentera

