Lugnet innan stormen

Snart anländer 4 st glada ( förhoppningsvis) barn. Flora har redan gjort klart för mig att hon inte vill sova här och att hon ska gråta efter mamma. Kan bli intressant. Thudor har fått nytt foder så han fiser mindre. Vi har laddat med korv. Vi ska upp till dammen och grilla. Middagen blir hemgjorda burgare och godiset inför kvällen är inköpt. Vi har förberett oss till tänderna. Imorgon eftermiddag är jag som ett utsketet äppelmos. Flora sover med oss så det blir lite annorlunda sömn.  Allt jag berättar här är skrivet med enorm kärlek. Att vara mormor & morfar är att bli trött. Vi är 2 vuxna individer som är vana att ha det relativt lugnt.

Jag har idag under förmiddagen suttit och studerat en stund. Vi läser ju Anatomi och Fysiologi. Just nu roddar vi runt bland celler och hjärnan och mag/tarm systemet mm. Huden är inblandad också och alla sinnen. Ju mer jag läser desto mer förstår jag ju hur allt fungerar på gott och ont. Översta hudlagret byts ut varannan månad. Det är ett hudlager som kallas hornlagret och det är döda hudceller som stöts bort. Om man inte äter en immundämpande medicin som jag gör. Då avstannar celldelningen. Den går saktare. Alltså ömsar inte jag skinn i samma rasande fart som ni gör. Min hud går dessutom sönder av solen pga medicinen. Jag har inte samma immunförsvar. Och immunfösvaret sitter till stor del i just huden.

I magen tarmarna händer det hur mycket bra saker som helst. Om man får en inflammation i sin tarm så är det ju så att slemhinnorna och tarmluddet blir förstört. Det sitter där som skydd för oss och tar upp massor av viktiga näringsämnen och vätska. I tjocktarmen bildas K vitamin som hjälper blodet att koagulera. K vitaminet produceras utav kolibakterier. Om man då racerbajsar ca 20-25 ggr per dygn så är det ju inte så bra för K vitaminerna. Inte heller är det bra att ha inflammerade sår i tarmen då slemhinnan är trasig och läcker ut elände i blod och lymfa. När jag var som sjukast sa jag alltid att: ” Jag känner mig så förgiftad”. Nu kan jag förstå varför.

Det är så galet roligt och läskigt att lära sig sådana här saker, Robban får vara min lyssnare när jag inte tänker massa olika termer från boken. Vaknar med tanken ”epitelvävnad i huvudet” eller Basala ganglier . Kan också vara Medulla Oblongata. Fullständigt normalt. Jag nördar in på ord och fraser. Just nu önskar jag att de lämnade min hjärna ifred. Förmodligen sker det när terroristerna äntrar hallen och ska göra allt och inget på en gång.

Idag är också dagen då jag tänder ett ljus hos mamma. Jag tänder ofta ljus på hennes grav då hon älskade värmeljus och hatade mörket. Köper gravljus som brinner i 5 dygn. Jag tänder även ett ljus på skänken bredvid hennes fotografi. Enligt Elliot som idag är 11 år så är hon med oss överallt. Hon kan nämligen teleportera sig. Detta berättade han för mig för ca 2 är sedan när vi besökte hennes grav. Det var även då han tyckte jag kunde bajsa bakom en snödriva om jag blev nödig. Men jag skulle akta mig för att få ”konkelbär”. Det kunde man nämligen få av kylan enligt honom.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i bajs, Barnbarn, glädje och sorg, konkelbär, tarmar, Ulcerös Colit. Bokmärk permalänken.

Kommentera

