Jag har gått in i min studiegrotta, därav tystnaden på bloggolainen.Läser intensivt på om patientlagen, personuppgiftslagen, patientdatalagen mm. Lagar som kommer att vara aktuella i mitt kommande yrke. Har även den sista veckan varit stöd åt ett st make med Man flu. I do have a hard life right now.

Saknar mina studiekollegor och saknar en ”riktig” föreläsare. Saknar att få umgås med människor. Igår var jag nervös för att åka på ICA och handla mat. Det förklarar hur isolerad jag kan känna mig. Varje morgon innan studierna tar vid har jag och farbror tagit en lång skön promenad. Idag uteblev den dock då min mage bestämt sig för att inte släppa ut mig men släppa ut allt innehåll. ( Ibland berättar jag mer än ni vill veta)  :). Men ! Det är så min vardag kan se ut.

Häromdagen när jag gick så lyssnade jag på en väldigt intressant podd om magen och dess tarmbakterier. Om vikten av vad vi stoppar i oss och om hur stor betydelse tarmbakterierna har i vår kropp. De påverkar även psyket och psyket påverkar vår tarm. Hur många känner inte igen sig att få en så kallad stressmage när det är dags att göra något nytt och annorlunda.Han pratade också om vikten av att äta lite fermenterad mat dagligen tex lite surkål. Om hur man i forskning på råttor kunnat se att tarmfloran även till stor del styr vikten.

Det roliga var att när jag kom hem så fanns samma David med på TV4:as morgon teve. Han liksom jag ratade vitt bröd, socker och pasta. Jag tänker då oförhappat på när jag var som sjukast och fick remiss till dietist på Akademiska sjukhuset. Hon rekommenderade mig att äta vitt bröd och ris. Jag tuggade glatt i mig detta och kände mig rent förgiftad. Sa faktiskt ofta just att ” Jag känner mig så förgiftad”. Idag äter jag inget vitt bröd, ingen pasta och lever på mat som jag mår bra av. Jag säger heller inte längre att jag äter LCHF. Jag äter mat som är bra just för mig. Mera åt det liberala LCHF hållet. Vad vi petar i oss, hur mycket vi rör på oss och vila är 3 återkommande inslag i mina tankar.

Jag har blivit jättebra på att vila. Att ta små korta pauser och ibland en längre tupplur på yogamattan. Nu är det här vilan slut. Nu tar jag tag i dessa lagar igen. Jag kan bara krasst konstatera att dess 8 veckor med Falun på distans har varit grön djävligt tunga. Korvstoppning utan närvarande klasskamrater att bolla med passar inte ”Tant Anne”.

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i LCHF, magen, Okategoriserade, student. Bokmärk permalänken.

Kommentera

