Lite latin och barnbarn.

Just för tillfället läser vi terminologi. Om någon säger grammatik till mig så reser sig alla hårstrån i skräck. Jag älskar språk men inte det grammatiska. Diskuterade detta med en klasskamrat idag och vi är ense om att vi sovit på dessa lektioner. Jag har i och för sig aldrig läst latin eller grekiska tidigare. Det kommer att gå bra. Jag gör som vanligt mitt bästa och försöker tänka högt för mig själv: ” Det kommer att gå bra”:

I mitt hus bor just nu en person extra. Han är fjorton år och tonåring. Han är mitt äldsta barnbarn och en av mina stora kärlekar i livet. Just nu har han praktikplats här på orten så det lämpade sig väl att bo här och bli bortskämd. Han har redan lurat mig två gånger. Första gången var när han igår cyklade utan hjälm till jobbet. Mormor trodde att han glömde den. Han skrattade läppen av sig och sa: ” Vadå glömde”. Andra gången var när han sa att han alltid får vara upp till 23.00 på vardagarna.

Nu är hans mormor så pass luttrad så hon konverserar med mamman till pojken. Numera går han i säng strax efter 22 och cykelhjälmen är på så länge jag ser honom ;). Jag är oerhört bekväm och van att vara bara två vuxna. Plötsligt är det saker överallt. Min dator är ockuperad och mina hörlurar likaså. Han låter hela tiden. Pratar med någon via lurarna i datorn och skrattar högt hela tiden. Dessutom konverserar han på engelska. Vilket imponerar på hans mormor.Han skulle kunna leva på munkar och smoothies om han själv fick välja. Men det får han inte.

Jag tycker det är fantastiskt roligt att han fortfarande vill komma hem till mig och morfar. Att han kramar mig när jag kramar honom och att jag kan säga att jag älskar honom utan att han skäms. Sen tycker han inte om allt jag gör och jag inte allt han gör men det är också ok. Han tränade ofta med mig som yngre. Nu ser han skräckslagen ut när jag föreslår att vi ska träna tillsammans. Det är livets gång. Han var nyss en liten plutt och snart fyller han moppe. Hur fan gick det till?

Imorgon har jag heldag i Uppsala och på torsdag likaså. På torsdag har vi även AS = After school. God mat, gott vin men framförallt trevligt sällskap. Känns alldeles, väldigt ok faktiskt.

 

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i After School, Barnbarn, Okategoriserade, skola, skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

