Mina nätter just nu!

minion

Så ser vardagen ut för mig just nu. För 6 år sedan var min mamma väldigt sjuk. Jag backade upp henne till 100%. Fanns där dagligen och såg henne bokstavligt rasa samman inför mina ögon.Hennes ryggrad sprack då man gett henne höga doser kortison utan att kontrollera hennes skelett först, bentätheten. Mamma gick inom några månader från 172 cm till 157 cm. Det var fasansfullt.

Jag drabbades då utav sömn problem. Kunde inte sova och kroppen tog stryk. Läkaren skrev ut seratonin tabletter åt mig . Mianserin en form av lyckopiller som skulle hjälpa mig med min sömn. Jag skulle börja med en halv tablett och sedan öka dosen till 1-2-3. Jag har tagit en halv tablett i 6 års tid. Varje kväll innan jag skulle sova. Någon gång en hel tablett. Nu bestämde jag mig för att sluta med dem. Men man ska inte sluta tvärt. Det ska trappas ner. En fjärdedels tablett varje kväll var tanken. Pillrena började dock ta slut. Jag besökte det lokala Apoteket och fick veta att det inte kommer att gå att få tag i Mianserin förrän i juli. Tjoho! tänkte jag. Då är tanken att tanten ska sluta.

Jag fick lov att sluta väldigt tvärt. Vilket inte är bra alls. Så jag har haft ångest de lux, sovit tok dåligt och svettats floder. Kroppen har helt enkelt haft abstinens. Nu är jag fortfarande väldigt envis. Ibland för envis. Jag kämpar. Målet är att bli helt medicinfri. Ett piller är borta. Sömnen är kass. Men jag tänker att det kanske vänder.Har fått några Melatonin tabletter av en vän. Tog en sådan en kväll och sov som en liten Nasse gris i 8 timmar. Vaknade euforisk. Melatoninet i vår hjärna styr vår sömn. Den minskar med åldern. I USA säljer man det överallt i Sverige är det receptbelagt. Nu tänker jag inte ersätta ett piller med ett annat på heltid. Men ibland är det skönt att få sova en hel natt.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Mamma, Melatonin, Okategoriserade, sömn. Bokmärk permalänken.

Kommentera

