Kropps ideal.

När jag var ung, väldigt ung ( 14 år) så drabbades jag av Anorexi. Jag åt så lite som möjligt och rörde mig så mycket som möjligt. Jag simmade, sprang i trappor, gick, cyklade och åt en yogurt och ett äpple om dagen. Ljög som en häst travar för mamma när hon undrade om jag ätit under dagen. Sa att: ” Jag ätit i skolan då vi haft frittvalt ( köket) eller hemkunskap. Hon genomskådade mig efter ett tag. Jag var tvungen att dricka Godmorgon välling innan skolan. ( Gymnasiet). Jag förlorade min mens. Vägde 49 kg till mina 168 cm. Mådde inte så bra i huvudet. Mådde inte bra alls faktiskt. Lång historia. En historia jag berättar en annan gång.

Varför skriver jag nu om detta idag som snart 54 årig tant? Jo, för att det tar så fasligt lång tid för en del att bli av med denna kroppsfixering. Jag talar om mig själv. Min räddning har varit träningen samt det faktum att jag jobbat och jobbar med mig själv. Att ha/ha haft en ätstörning är något många får arbeta med hela sitt liv. Numera äter jag med gott humör. Det vet alla i min närhet. Mitt kroppsideal är heller inte längre spinkigt. Tycker om muskler och att känna att jag har en stark kropp. Gillar känslan av att orka använda kroppen i min vardag. Önskar jag hade haft detta tänk för många herrans år sedan.

När du tränar så blir du hungrig. Och när du äter bra så orkar du träna. Så otroligt fiffigt 😉 Att träna styrketräning varvat med yoga och att bygga upp sin kropp istället för att slita ner den känns väldigt gott i själ och i kropp. Att hitta balans i sitt liv vad det än gäller är det svåraste som finns. Och jag talar fortfarande bara om mig. Önskar så att jag vore jämn som ett streck i en bok. Istället är jag som en berg och dalbana eller en kula i ett flipperspel. Men om jag inte vorde den flipperkulan så vore jag ju inte jag.

 

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Anorexi, Livet, Okategoriserade, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

