Iakttagelser ur vardagen. 

På min promenad över kullerstensgator igår passerade jag Värmlands nation. Kl var 07.30 på morgonen och inifrån lokalen eller utanför hörs dunka, dunka musik, skrål och glada röster. Trevligt, tänker jag. Det var länge sedan jag själv var i högform tidigt en morgon. 

Igår kom min handledare in till mig och sa : ” Att hon ska gå igenom några av mina skrivna diktat.” För mig känns det helt ok då jag vill ha konstruktiv kritik. Vill veta om det är bra eller om något är galet. En stund senare stiger hon in på mitt rum. – ” Nu har jag tittat. Det ser bra ut. Rent ut sagt,  det ser skitbra ut”. Säger hon och ler. Och jag, jag ler allt jag också.

Strax efteråt kommer hon in med post till mig. Bedömningen från Öregrunds vårdcentral har kommit. Jag gjorde halva min LIA där. Jag har VG rätt igenom allt och  Ulla har skrivit ett väldigt fint omdöme. Det är då jag bör stanna upp och ta in allt det positiva som sker. Det är i det ögonblicket jag inser att jag snart är klar Medicinsk sekteterare och en kommande bra sådan.


Min anslagstavla på jobbet på bilden ovan. 

Igår på min promenad susade även en kvinna, låt säga 35+ förbi mig på sparkcykel. En sån som mina barnbarn har. Hon var klädd i rosa mjukiskläder och rosa hjälm. Det är nu jag börjar spåna på att glida runt i Uppsala på en rosa Airboard. Det vore väl nåt? Berättade det för barnen på skoj som blev till sig av glädje. De blir inte ens förvånade 😊.

När dagen var slut igår vandrade jag åter till bussen. Avundas ibland alla som har tillgång till fik, restauranger och uteserveringar. Inser ser sen att jag älskar att ha mitt hus och min trädgård att njuta i. Vill inte bo mitt i stan. På stationen fanns många människor som likt mig ville hem. Fredag, ledigt och sol. När bussen anländer hör jag en flicka säga: ”Jag är en bitch på att trängas. Jag gör så och har alltid gjort”. Varpå hon tränger sig före i kön. Hon hamnar bakom mig. Jag viker inte en mm. Känner hur axlarna breder ut sig och tar hjälp av ryggsäck och hela mitt väsen. Tants nackhår reser sig. Att vara bitch vid 12 års ålder är inget att rekommendera. Hon fick finna sig i att vänta. Jag blev hennes stopp.

Väl ombord gör jag mig hemmastadd. Lutar mig tillbaka, tar av mig skorna, jackar i lurarna och lyssnar klart på Kent. Somnar en stund för att vakna till att tjejen på andra sidan gången sminkar sig, borstar tänderna med pekfingret och parfymerar sig? Ett par rader framåt sitter en ung man med kepsen bak och fram. Han dricker, äter och tar selfies med kepsen rätt, keps bak och fram och har fullt sjå. Jag älskar att iaktta  människor. Och de får gärna glo på mig där jag sover med öppen mun. 

Väl hemma packade vi ihop oss så fort vi kunde. Det kändes som att vi flydde. Vår tillflykt blev Rullis. Jag tog på mig mina ringar, armband, parfym och nya skor. ( inga smycken el parfym på jobbet).Det var ljuvligt varm där hemma. I Skitskär var det 11 grader. Lagom kyligt om tårna. Men här, här finns ingenting att göra. Vi bara är. 

Vi har trots detta börjat diskutera sommarstuga istället. Rullis kan ta betalt och vi har pratat om stuga förut. Nu ska vi se oss omkring. Se om vi hittar något alternativ. Detta är än så länge bara i tanke stadiet. Därför åker vi kommande vecka och kikar på ny, bättre begagnad husvagn. 

Jag kommer strax att publicera en bild på mig. På vad träning åstadkommer trots att jag inte är 25. Min mage må vara en riktigt vidrig varelse inuti men jag är rätt nöjd med hur den ser ut utanpå. Och vill förtydliga att det inte kommit av sig själv. Det ligger mycket hårt arbete bakom. 


Ytligt? Javisst! Men jag är stolt och glad över vad bra träning åstadkommer med kroppen. Och förmedlar att det aldrig är för sent att ha en stark kropp. 

 Nu kaffe, sol och tidning ❤️

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

