Kära UL!

Jag har nu pendlat i dryga året till Uppsala dag ut och dag in. Jag brukar inte klaga eller gnälla. Jag är en relativt nöjd resenär. Idag fick dock lite nog. Det vore trevligt om ni kunde underhålla er fordonspark så vi kom hem som man ska. Jag har flera gånger blivit sen hem pga bussar som inte fungerar. Dörrar går ej att stänga. Bussen vägrar då åka. Det finns ingen värme eller det finns ingen kyla. Det är skitigt och ibland funderar jag på om jag överhuvudtaget kommer hem? Det skramlar och luktar bränt.

Idag kliver jag in på bussen och möts av en bastu. Anar att det är såhär Bikramyoga känns. Jag hade läst engelska hela dagen. Var trött men glad och vansinnigt kaffetörstig. Kliver altså ombord men en kopp varmt? kaffe i handen och funderar på hur jag ska kunna åka hem med detta fordon utan panik. Säger åt chauffören att det är väldigt varmt. Han svarar: ” Nehej,  då!”. En man går efter en stund fram och ber om aircondition. Samme man stiger strax därpå av. Innan vi ens kommit ut från Uppsala ropar en bekant på bussen på mig , en tjej har svimmat i bakre delen av bussen. Jag går åter fram och ber om fräsch luft. Då svarar han att det är trasigt. Som tur är så är kvinnan som jag är bekant med sjuksköterska. Vi försöker hjälpas åt att lägga tjejen ner. Vi pratar med hennes vänner. Hon vaknar till och jag har vatten att erbjuda.Innan vi hinner med att ge henne det svimmar hon igen.

Chauffören har vi det här laget stannat bussen och ringt ambulans. Tjejen med vänner får åka med i ambulansen. Hon hade inte vaknat upp när de bar ut henne. Jag hoppas så att allt gått bra.

Nu tror jag inte att allt endast berodde på värmen även om det bidrog en del. Samtidigt tycker jag så synd om alla dessa chaufförer som ska behöva köra bussar som inte funkar. Det är ju inte deras fel.Karln som körde idag körde även en gång när bussen bara vägrade fungera i korsningen fyra mackarna. Där stod vi och inväntade en ny buss i en halvtimme. Han var då superstressad. Ser jag honom bakom ratten igen så inväntar jag nästa buss. Han kanske för otur med sig. ” Skoja, skoja”.

Vad vill jag säga med detta?Jo, ryck upp er UL. Det kostar inte gratis att färdas med er.

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade, surtant, trött, UL. Bokmärk permalänken.

Kommentera

