Av förklarliga skäl

Så firar jag inte farsdag alls. Nu är min far död men han är inte värd att firas. Jag hade kontakt med min pappa ändå till den dag han dog. Han skulle då ha kommit till mig med min lillasyster. Jag har en underbar liten syster med namnet Emma. Hon är född 1988 och jag 1962. Hur kunde jag då ha kontakt med någon eller ens vilja träffa någon som skadat mig så illa? Det enkla svaret för mig blir: Han var min pappa.

Allt detta med att ha haft en förälder som förövare är väldigt komplext. Du har en förälder som är som alla andra föräldrar och plötsligt sker något fruktansvärt. Min pappa var som andra pappor fram till en viss ålder. Sedan svek han mig å det grövsta. Jag älskade honom precis som jag älskade min mamma när jag var liten. Jag vet att han hade alkoholproblem redan tidigt. Men han var inte en alkoholist som söp dagligen. Våra jular som små var jätte fina. Inte en endaste jul har vi haft påverkade föräldrar. Julen var liksom helig.

Jag har ingen exakt ålder på när övergreppen började. Att jag inget sa berodde på att hot från honom. Jag skulle göra mamma illa om jag berättade för henne. Ingen vill ju se sin mamma ledsen. Jag skulle inte berättad då det som skedde var så fult.Samtidigt talade han om för mig att i andra länder uppfostrade man sin döttrar så här.Hoten var många och min rädsla och skammen enorm.

När du som barn blir utsatt av den du ska lita på mest här i världen så förlorar du så mycket utav din självkänsla och din trygghet. Jaglevde i ständig skräck i många år.Han flyttade ut och jag blev fri. Han bodde på nära håll och jag sa inget. Jag teg som muren. Och jag har tigit länge. Alldeles för länge. Skulle karln i fråga leva Idag hade jag inte haft någon som helst kontakt med honom. Hatar jag? Svar nej! Jag tror inte på hat. Jag har gått vidare. Jag är usel på att hata, det är en bit hos mig själv som jag tycker om. Jag måste förlåta för att komma vidare. För att ge mig själv som människa en chans att må bra. Och det är därför jag skriver och berättar.

Min man, min bästa Robban har fått se många sidor hos mig under dessa år vi haft tillsammans. För att orka leva med det jag har i bagaget så går jag ibland in i min bubbla. När jag är i bubblan kan ingen nå mig. Jag lärde mig tidigt att stänga av för att överleva. I min bubbla är jag okrossbar. Jag hämtar energi där och kan gömma mig i den. Numera vet han när jag är oåtkomlig och han förstår varför.Jag är stark och jag är en överlevare men vi ska nu tillsammans se till att rädda så många barn som möjligt. Det här ska bara inte få fortgå.

Det sägs att 3 barn i varje klass har varit utsatt för någon form av övergrepp. Det är 3 barn för mycket.

 

 

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i överlevare, farsdag, pedofil, Tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Av förklarliga skäl

  1. elizza24 skriver:

    Du har så rätt. Det är tre barn för många…

Kommentera

