God Fortsättning….och tiden

Går just nu i turbofart. Jag har haft en fantastiskt trevlig och lugn jul. Att jag sen höll på att krypa ur skinnet pga leda på juldagen är en annan femma.Inatt vaknade jag 02.38 och har inte sovit en blund sen dess. Just nu sitter här en väldigt trött tant. Imorse gick bussen väldigt tidigt till mitt favorit ställe i Öregrund. Jag har jobbat på Praktikertjänst dvs Öregrunds vårdcentral. Ni hittar mig även där imorgon.

Busshållplatsen i Öregrund är precis utanför Systembolaget. Det har sina för och nackdelar. Idag fick jag sällskap av en man som intagit diverse alkoholhaltiga drycker i många år. Han kom direkt från bolaget med ett par kassar i handen och inledde en konversation.Han undrade var jag jobbar. Jag berättade det vänligt. Han frågade om jag kände igen honom. Jag spelade helt ovetandes ( jag visste mycket väl). Han funderade då på om jag kände till honom från Östhammar? Jag fick även veta att han ibland åkte till Uppsala och fick stryk eller gav andra stryk. Han sade sig också ha arbetat i Gimo, i nästan hela Gimo,Sandvik, Rockwool och brandkåren. Innan vårt möte fick ett hastigt slut hade han hivat upp en 3 liters dunk rödtjut som var illatilltygad. Han visade mig hur trasig kartongen var och skrockade: ” Men det gör inget för skiten ska in och ner”.Och så drack han direkt ur dunkpipen!!! Det var då jag valde att förflytta mig lite diskret. I mitt stilla sinne tänkte jag också och bad till högre makter att han inte skulle sitta bredvid mig ombord. Kanske borde jag bett om ett glas eller så.

Jag dissar inte missbrukare. Men jag undviker de. Jag har vuxit upp med några stycken på nära håll och vet att de kan vara fantastiska personligheter när de är nyktra. Men jag vet också hur stor skada det kan orsaka. Jag är idag så bekväm med att veta att jag väljer vilka människor jag vill ha i min närhet. Min morbror var 13 år äldre än mig. En fantastiskt snygg man med ett jätte stort hjärta och en enorm kärlek till alkohol. Kärleken till alkoholen var så stark så den övervann all annan form av kärlek. Vi älskade varandra han och jag ( Vi var jätte goda vänner) . Han bodde i Sverige ett tag och studerade. Han var då inneboende hos oss. Jag åkte på semester till mormor i Finland med honom. Vi gick från krog till krog. Jag var 16 år och fick inget att dricka. Han drack hela vägen. Han var utbildad ekonom och jobbade extra som modell och mannekäng ( så sa man på den tiden). Han söp bort allt. Han söp bort min kärlek till honom också. Jag valde bort honom till slut. Han härjade med min mormor och var en parasit i hennes liv. Hon lät honom göra det. Och någonstans kan jag förstå det då han var hennes son. Han dog ensam vid 56 årsålder. Vi var 3 personer på hans begravning. Det var jag min bror och min mamma. Hans kropp sa ifrån. Han dog nykter, ensam i lunginflammation. Ingen i trappen vill hjälpa honom när han yrade runt jätte febrig. Alla trodde han var full. Livet är inte alltid vackert.

Och i skrivande stund så känner jag att jag inte valde bort kärleken till honom. Det var han som valde att älska alkoholen högre än något annat. dagens inlägg belv djupre än tänkt. Men ack så viktigt.

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Alkohol, kärlek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

