Kontroll och behov.

Att vara en högpresterande och kontrollerande människa har sina baksidor. Även om jag är oerhört bra på att lyssna, prata och vara en god medmänniska så faller jag ibland på eget grepp. Det blir liksom överfullt överallt. Jag tycker jag är så pass gammal också så jag nu borde ha lärt mig hur jag inte ska göra. Nu finns inte ordet inte så jag bör veta hur jag ska undvika fällorna.

Jag är trött med jätte stort T. En orsak är kommande tentan. Den stör mig då den inte går att läsa sig till som andra tentor. Vi ska lära oss att hitta diagnoskoder till olika mottagningsbesök, epikriser och annat mumsigt. Boken är enorm. Det är mycket regler och jag har ingen kontroll. Helst ska jag kunna allt innan jag ens har börjat. Det är lite elakt att tänka så. Jag har för länge sen förstått att för mig kommer livet att se ut så här. Jag får helt enkelt arbeta på det dagligen.

Vi har tenta på fredag, kör igång engelska på måndag och juridik veckan därpå. Sedan ska sista stora arbetet in och vi går på 8 veckors LIA (praktik). Jag ser ljuset i tunneln men jag är oerhört trött. I mitt liv finns även ett vanligt liv,inte bara skolan. Det gäller liksom att portionera ut sig själv utan att glömma bort att jaget finns.

Det är då jag landar på yogamattan,mediterar, yogar och går in i mig själv. Tar på mig ytterkläderna och går ut i solen. Sover middag och tar pauser. Livet är inte tentor och prestationer.Livet är kärlek och omtanke. Hur svårt ska det vara Anne Björklund att förstå det.

Jag har mediterat aktivt i ett par år nu. Ibland glömmer jag bort att komma ihåg att jag mår bra utav det. Då har jag turen att ha en make som påminner mig. Du behöver det säger han. Rulla ut mattan nu. Fördelen med meditation är att den går att göra utan matta, överallt i stort sett. Allra bäst är det vid strandkanten , i solen vid något hav eller en sjö. Då sitter jag där i lotus, även om stranden är full är jag frånvarande men närvarande i mig själv.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i meditation, tenta, Tenta Ångest, yoga. Bokmärk permalänken.

Kommentera

