Att hitta balans

I sin tillvaro kan vara väldigt knepigt. Att få tillräckligt med vila, sömn, mat och glädje mm. Att sedan lyssna in och känna in ordentligt på vad kroppen har att säga är en vetenskap i sig. Jag vilar mig i form idag. Vi har kort dag i skolan. Jag läser hemifrån och bara är. Eller jag försöker att bara vara. Thudor väckte mig väldigt tidigt. Sen gick han och la sig. Det var då jag funderade på att lyfta ut honom i snön.

Jag har haft problem med min mage sedan september. Det vill som inte ge sig. Fick ny medicin i suppformat. Har funderat på varför det blivit ännu rörigare i tarmarna. Gick ut på Fass i morse. Vanliga bieffekter av den här medicinen är: Magsmärtor, uppkördhet, gaser i magen och allergisk reaktion på medicinen. Jag har inte reagerat allergiskt mot den men jag förstår nu varför det känns som om jag har en boaorm i magen och varför jag kan värma hela huset själv kvällstid. Tränade härom kvällen. Skulle träna bålen sist. Åkte hem och gjorde det av hänsyn till mina medmänniskor. Koden på magsmärtor är R10.4. Vissa saker sätter sig i minnet.

Vad som skrämmer mig lite är att jag de senaste månaderna fått väldigt ont i mina händer. Lederna värker ordentligt vissa dagar. Bara att ta upp ett bestick eller att hålla i telefonen är smärtsamt. Jag försöker att ignorera det. Vet att ledvärk hör till UC. Vet att jag ska lägga om kosten ännu mera. Vet bara inte när jag ska orka ta tag i det? Jag ska utesluta laktos så mycket som möjligt och hålla mig till fisk, kyckling (svensk) samt vilt. Är så glad över att ha en man som jagar. Jag tänker ta en liten sak i taget. Allt får ta sin lilla tid. Må bra ska jag göra så är det bara.

I gästrummet ligger en trulig 15 åring och sover. Intill honom ligger pruttor och snarkar. Maken jobbar och här sitter Tant. Älskar att låta orden flöda.

Igår lyssnade jag på Ångestpodden på vägen hem från stan. Det handlade i avsnitt 55 ( tror jag) om övergrepp. Det var ett starkt avsnitt. Tjejn som pratade hette Johanna. Hon var väldigt saklig och oerhört klok. Hon pratade om att hon inte hatar. Det ger henne inget att hata. Jag har sagt ungefär likadant hela mitt liv. Hon pratade också om att tiga. Att låtsas som att allt bara är bra, att allt är som vanligt. Allt för att överleva själv. Det känner jag också igen. Hon berättade också om hur hon missbrukade män en period. Även där visste jag vad hon pratade om. Jag har perioder i livet då jag tänker mer eller mindre på det som hände mig. Just nu har jag legat lågt. Vill bara må bra och känna glädje i mitt liv. Att det som hänt sedan präglar min vardag i stort sett dagligen hela livet är något jag lärt mig att leva med.

Vi diskuterade en del av det här i skolan igår. Jag pratade med 2 av mina fina vänner i klassen. Jag kommer att skriva om det som hänt. I en bok eller kanske en bok som blogg? Det var en ide jag fick en dag. Jag ska en dag berätta allt.

 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i övergrepp, Barnbarn, Okategoriserade, Ont, Thudor, Ulcerös Colit. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att hitta balans

  1. Miss U skriver:

    Jobbigt med ledvärk! Jag har det också från och till och jag tror precis som du att man hjälpa sin kropp att må bättre med rätt kost. Vi får i oss så mycket skit genom maten. Men det kräver tid och engagemang att äta rätt.
    Ohyggligt otäckt med övergrepp! Jag ”huskes” bara jag tänker på det!
    Jag tycker definitivt att du ska skriva om det som hänt. Det är nog till hjälp både för dej och för andra drabbade.
    Ta hand om dej! Kram

Kommentera

