Sola inte …………..

Och ät inte Imurel dvs immundämpande mediciner. Immunförsvaret sitter i huden, huden är vårat största organ. Immunförsvaret dämpas av Imurel. Det är lättare att få skadad hud. Men!! Och observera detta ! Den största orsaken till att jag får skador i huden är solen. Att jag i unga år solade i solarium och låg som en lycklig sälkut på stranden. Solen behöver vi i lagom dos men den skadar mer än gör nytta om vi nyttjar den fel.

Jag var till hudkliniken igår. Därav detta inlägg. Frös bort två solskador, en på läppen och en på magen. Fick ny tid till PDT = ljusbehandling av läppar och under vänster öga. Jag kommer ha jättesvullna läppar a la Hollywood. Snyggt sörru. Sen fick jag recept på Zyklara. Zyklara smörjer man in och så fräter den sönder den skadade huden.Man behandlar i fjorton dagar, vilar fjorton dagar och så på med det i två veckor till. Detta ska jag ha på hela bröstet ( igen) och i hela ansiktet.

Jag kommer att dela upp ansiket i 2 halvor. Orkar inte ens tänka på att se ut som en sårskorpa i hela ansiktet. I och för sig kommer det att ta längre tid men så får det vara. Jag kan inte ha Zyklara på läpparna varför jag istället får PDT på det området. Och Zyklara i ögomkanten går ju inte heller. Ibland är det spännande att vara jag. Min hudläkare bara ler åt mig då jag har 100% koll på min hud. Vill också tillägga att inget av det jag än så länge tagit bort är elakartad cancer.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Aktinisk Keratos, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sola inte …………..

  1. Miss U skriver:

    Låter jobbigt!
    Eftersom jag är rödlätt så undviker jag också solen. Jag är dessutom ingen som varken har lust eller ork att ligga och pressa, utan jag vill röra på mej om jag ska vara i solen.
    Jag har på senare år utvecklat en allergi mot den där stora gula saken på himlen och kan inte gå utanför dörren utan att smörja in mej med solskydd. Gör jag inte det får jag klåda och utslag.
    Men… jag älskar värmen och åker gärna utomlands.
    Ha det gott!

Kommentera

