Döm inte

Hunden efter håren eller människan efter andras ord och åsikter. Tänk dig för innan du öppnar munnen och slänger ur dig ord som ” Hon är en sådan som ligger runt” eller alternativt han. Döm inte heller hon/han som sitter på parkbänken eller ligger utslagen i en rännsten alternativt på gatan. Hur kom jag nu in på det här? Jag som skulle in i duschen så jag ser anständig ut när maken kommer hem.

Jag tänker ofta på hur hårda vi kan vara mot varandra. Hur vi dömer människor utan att veta något om deras bakgrund. Hur vi kan sucka och lyfta lite elakt på ögonbrynen eller väljer att se saker och tro på saker vi inte vet något om. Vad som är så härligt med människor och möten är just nya erfarenheter och nya bekantskaper. Att till exempel hamna på en föreläsning eller ett träningspass och få nya vänner genom möten på udda ställen. Att ge en person en chans och njuta intresserat utav det nya som sker. Vi växer genom möten.

Jag är själv uppvuxen i en miljö där det förekom väldigt mycket alkohol. För mig var det en vardag. Inte en vardag jag alla gånger mådde så bra i. Sedan träffade jag min man. En man som kom från en ”normal” familj. Han hade ett helt annat sätt att se på alkoholism och missbruk än vad jag hade. Nu har jag en sådan tur att han är relativt bra på att lyssna och ta in. Inte så att mitt ord är en lag men han fick tänka om lite. Det finns alltid en orsak till att det finns ett missbruk. Vilket missbruk det än må vara.

Vad vill jag då säga med det här. För att inte bli för långrandig och inte stå här oduschad hela dagen så vill jag säga. Var snälla mot varandra. Var öppna och nyfikna. Ta hand om varandra och var snäll mot dig själv.

Jag återkommer i ämnet. I kärlek ❤

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

