Slappolainen! 

Rapport från Samos. Vi är oförskämt lata. Trodde jag! Tills jag kollade stegräknaren och inser att vi gått nästan 9 km idag. Och det i galen värme. Just nu när kl är 23.00 drygt ca 30 grader. Vi gick till stranden som ligger strax utanför Phytagorion idag ( igen). Valde solsängar med tjocka madrasser och ringklockor på parasollstolparna. Plingeling och vips står där en söt, ung, grekisk tjej och frågar vad vi vill ha. 

För att orka överleva 38 graders värme ( det var det mitt på dagen) måste man bada, bada och bada lite till. Vi lunchade på samma ställe som igår och jag fick den mat jag önskade. Jag förklarade väldigt pedagogiskt redan igår när vi lämnade stället varför jag inte äter allt. Chickengyros with vegetabels and tsaziki. Så enkelt och så gott.

Under dagen efter lunchen började jag känna mig hängig och illamående. Mera vatten, bad och en tupplur var det som behövdes. Människor som sover middag , lever längre. Själv drabbades jag nog av lätt överhettning med dåligt vätskeintag. 

Vi gör så lite som möjligt här. Har inte ens hyrt fordon ännu. Det lustiga med Phytagorion är att jag känner mig så hemma här. Allt känns bara väldigt bra. Orten är liten, vacker och tilltalar mig. 

Det som finns här men inte märks mer än när bussarna kommer på kvällen är flyktingarna. Varje kväll vid 20.30 kommer ett antal bussar som kör ut i hamnen via hamnpromenaden med poliseskort. De hämtar där upp flyktingar som tagit sig hit. Vi har inte sett några av människorna. Men vi har förstått att det är så det går till. Väldigt tragiskt. 

Nu är det här dags att släcka lampan. Sova sött och njuta av att knappt behöva tänka. Maken som kan somna på 2 sekunder, snarkar redan. Själv tar jag tag i bok nr 2 innan jag släcker. 

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Grekiskt, Grekland, samos. Bokmärk permalänken.

Kommentera

