Söndags tankar

Jag gick förbi din lägenhet igår och såg plötsligt att det lyser i köket. Jag fick andnöd, lätt panik. Ringde Jukka, ringde Lina och sa ” Det lyser i mammas/mormors lägenhet.” Det var nästan så jag väntade mig att se dig där. Tanken om spöken blev påtaglig. Du hade bott i den lägenheten i 29 år. Jag var gravid och hjälpte dig flytta in.

Vi har skojat om att du efter din död inte släpper in en ny hyresgäst. Det är din lägenhet som du älskade.
Inatt drömde jag om dig. Jag drömde att jag talade om för människor i min närhet att du är död. ” Min mamma är död”. Jag grät förtvivlat. Jag vaknade flera gånger och grät. I en av drömmarna tröstade du mig.

Sen har jag varit väldigt off hela dagen. Jag pendlar mellan ilska,sorg och elakhet. Det är antagligen i detta nu jag börjar ta in att du verkligen är borta. Borta för alltid. Jag ventilerar genom att skriva och prata. Men i det här känner jag mig fortfarande så väldigt ensam. Ensam för att ingen annan kan känna eller förstå det just jag känner.

Om 2 dagar skulle du fylla 72 år. Den 13/11-12 är din kommande födelsedag. Jag kommer att tända ett ljus och om ett år när jag tänder ett nytt tror jag att det lättat lite.

Om annes

Kvinna,mamma,mormor,maka,envis och positiv samt livsnjutare. Älskar att träna,åka hoj,läsa och att vara mormor.
Det här inlägget postades i Mamma, Mor, sömn, skivstång, sorg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

